ШЕСТТЕ ГИМНАСТИЧЕСКИ
УПРАЖНЕНИЯ
И
ГАМАТА С ДВИЖЕНИЯШестте гимнастически упражнения са също ритмични упражнения
1
Всички тия упражнения„ .
имат освен физическо, още и духовно въздействие върху човека.”
2
По времето на Учителя,
а и днес /понякога/ те се играят преди започване на паневритмията. За тях Учителя казва, че
ако се изпълняват всеки ден никой няма да гладува и да боледува. Но, за да имаме такива
резултати, те трябва да се изпълняват правилно.
ШЕСТТЕ ГИМНАСТИЧЕСКИ УПРАЖНЕНИЯ
3
Упражненията се играят като се правят три стъпки напред и три стъпки назад. Всяко от
упражненията се изпълнява първо напред
4
Преди започване на всяко едно от тях, вдигаме .
ръка за поздрав и произнасяме съответната формула. Отброяването на 6 единици е само за
последното, шесто упражнение
5
.
1
Ритмичност, както вече цитирахме, значи „... правилност в движението или във всеки друг външен израз на
нещата.”, с. 107-108, в източника от 1941г. Това означава, че тези упражнения не са обикновени физически
упражнения, а са съобразени с определени закони в природата. Изпълнявайки ги правилно и с необходимата
концентрация ние можем да схванем тези закони /виж. „Кратки обяснения върху гимнастическите упражнения и
бележки по други въпроси”, Съборни беседи, 1921г./. Физическото изпълнение на движенията е ритмично, плавно,
с еднакво темпо от началото до края. Не се бърза, както и няма прекъсване или задържане по време на
движенията. Ритмичното изпълнение подразбира и синхронното, хармонично изпълнение на всички, които ги
играят заедно. Когато говори за дишането в упражненията /виж. третата бележка под черта на тази страница/,
Учителят казва: „А пък някои от вас правите упражненията бързо-бързо, като че ли много бързате за някъде.
2
„Обяснения на старите гимнастически упражнения”, 29.08.1926г.
33
Тези упражнения са дадени на 19.08.1922г. на Събора във Велико Търново; формулите – на 29.08.1926г. в
беседата „Добро и съвършенство”, както и „Обяснения на старите гимнастически упражнения”. За дишането по
време на упражненията е казано в беседата „За дишането” от 11.09.1940г., а за „Значението на Шестте
гимнастически упражнения”, Боян Боев е предал думите на Учителя в едноименния текст с дата 31.01.1948г.
4
В един момент Учителят е казал тези упражнения да се играят първо назад и после напред. Това е още един
пример за това, че Той е правел промени, които са били необходими в конкретното време и обстоятелства, и
затова не са отразени в съхраненото Слово като принципни положения, с които се променят движенията.
5
Виж. с. 381, тук.ПЪРВО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Господи да дойде Твоето благословение върху мен!”
ЗА ДИШАНЕТО: При издигане на ръцете от страни на тялото или отпред, пред тялото –
вдишване. Когато ръцете са високо горе, с допрени пръсти /подточка „а”/ или с успоредни,
една срещу друга длани /подточка „г”/ с едновременното стъпване на крака напред или
назад имаме задържане на въздуха, при приклякането
1
– издишване.
1
В тези упражнения имаме приклякане, което може да затрудни някои обездвижени или болни хора. Важното е
човек да се опитва да прави това движение, доколкото позволяват възможностите му, а не да се отказва.ОБЯСНЕНИЕ
1
:
ЗНАЧЕНИЕ
2
: „Първото от шестте упражнения носи успокояване, уравновесяване. Ти влизаш
във връзка с разумното, Божественото и приемаш благословение. Слизаш до земята, за да
работиш, издигаш се нагоре, за да приемеш нови сили.”
1
Виж. втора бележка под черта на с.365.
2
Значението на упражненията е по текст, предаден от брат Боян Боев.КОМЕНТАР: Първото издигане на ръцете е от страни на тялото –сн. 1, когато ръцете
достигнат отвесно положение пръстите се допират в остър ъгъл – сн.2. Следващите
издигания на ръцете са отпред – пред тялото - сн.6, когато те достигнат отвесно положение
дланите са една срещу друга – сн.7. Когато приклякаме и сваляме ръцете долу, пръстите на
ръцете допират с върховете си земята до краката – сн.5. Упражнението завършва след
издигането на ръцете горе над главата, с длани успоредни една на друга /вдишване/. После
прибираме десния крак при левия /задържане на въздуха/ и накрая - ръцете се свалят
покрай тялото надолу, както при обливането /издишване/ .ВТОРО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Да се изпълни душата ми с Божията Любов.”
ЗА ДИШАНЕТО: При издигането на ръцете – вдишване, когато крака стъпва напред или
назад, а ръцете са горе с допрени пръсти или с длани насочени напред – задържане на
въздуха, при приклякането – издишване.ОБЯСНЕНИЕ:
ЗНАЧЕНИЕ: „Това упражнение е във връзка с Любовта. Ти влизаш в съгласие с Любовта и я
приемаш. Има една логическа връзка между първото и второто упражнение. По-рано влизаш
във връзка с Бога и тогава приемаш Любовта. Влизаш във връзка с природата и приемаш
енергии от нея.”КОМЕНТАР: Това упражнение се играе с навеждане на тялото напред, като че ли загребваме
– сн.4. След приклякането тялото се изправя и ръцете се издигат нагоре, като минават близо
покрай тялото, с длани към тялото – сн.6. При това навеждане на тялото напред, когато сме
в приклекнало положение, докосваме с върховете на пръстите на ръцете си земята до
краката – сн.5. И това упражнение завършва с издигане на ръцете над главата, без да се
допират пръстите в остър ъгъл, защото това се прави само при първото издигане на ръцете
над главата - точно както в 1 упражнение, и след това се прибира десния крак при левия,
като изпълняваме движенията със съответното вдишване, задържане на въздуха и
издишване. Накрая: ръцете се свалят надолу покрай тялото – отново имаме обливане.
ТРЕТО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Да възрасне в мен Божията Правда”.ЗА ДИШАНЕТО: При издигането на едната ръка с полукръгово движение отзад, нагоре, до
отвесно положение – вдишване, когато ръката е отвесно горе, с длан напред и правим
стъпка с крака напред или назад - задържане на въздуха, при приклякането – издишване.
Най-накрая, когато се изправя тялото – вдишване, при прибирането на десния крак при
левия – задържане на въздуха и завършване на упражнението без движение на тялото -
тогава имаме издишване на въздуха.
ОБЯСНЕНИЕ:
ЗНАЧЕНИЕ: „При това упражнение ти туряш своите духовни сили /пръстите/ на една основа
– доброто. Туряш доброто за основа на твоя живот.”КОМЕНТАР: Когато едната ръка е на коляното, а другата е свободна долу, то тази,
свободната ръка е с изпънати пръсти и не докосва земята – сн.4 /тук движението е дадено в
профил/.
ЧЕТВЪРТО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Ще служа Господу с всичката си душа.”
ЗА ДИШАНЕТО: При изнасянето на ръцете на дясно – подточка „а”- вдишване, подточка „б”-
задържане на въздуха, подточка „в”- издишване, когато ръцете се придвижват от крайно
дясно положение до пред тялото и приклякаме, и вдишване, когато изправяме тялото и
движим ръцете докато стигнат крайно ляво положение. ОБЯСНЕНИЕ:
ЗНАЧЕНИЕ: „При четвъртото упражнение, когато ръцете отиват в ляво /лявата страна има
отношение към чувството на любовта/, тревогите, безпокойствата на сърцето се изхвърлят
навън. Когато ръцете отиват на дясно, тревогите и безпокойствата на ума се изгонват
навън.”КОМЕНТАР: Ръцете се изнасят направо на дясно – сн.1. При движението на ръцете от едната
страна към другата страна имаме приклякане и изправяне на тялото – сн.3 и сн.4 /тук е даден
пример с движението на ръцете от дясно на ляво/. В това крайно дясно или ляво положение
на ръцете за миг задържаме въздуха и стъпваме с другия крак напред/назад– сн.5 /тук е
даден пример със стъпка на левия крак напред/. Упражнението завършва с
последователното изпълнение на следните движения: прибиране десния крак при левия –
задържане на въздуха, изнасяне ръцете напред хоризонтално – издишване, разтваряне
ръцете на височината на раменете – вдишване, когато ръцете стигнат крайно положение в
страни – имаме за миг задържане на въздуха и накрая - сваляне ръцете надолу - издишване.ПЕТО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Ще се радвам на Божиите блага.”ЗА ДИШАНЕТО: „При петото от шестте от тях, стари гимнастически упражнения, когато си
движиш крака в полукръг, това е задържане на въздуха и като клекнеш, ще издишаш.”
1
При
подточка „а” – вдишване, при подточки „б”, „в”, „г”, „д”, „е”, „ж”, „з”- задържане на
въздуха, „и” – издишване и т.н. Накрая: прибиране десния крак при левия – задържане на
въздуха, разтваряне ръцете в страни и когато ги сваляме надолу – издишване.
ОБЯСНЕНИЕ:
1
Беседа „За дишането”, 11.09.1940г.ЗНАЧЕНИЕ: „Когато левият крак стои, а десния се движи, тогава се уравновесява сърцето и
събуждаме сърцето чрез ума. А, когато десният крак стои, а движим левия, тогава сърцето
работи върху ума, ума се уравновесява и става събуждане на ума чрез сърцето. Раменете
представят ангелския свят. Туряме ръцете на тях, за да се събуди у нас ангелската природа.
Едновременно чрез това упражнение ние правим връзка с ангелските същества.”КОМЕНТАР: През цялото упражнение ръцете допират с пръстите си раменете като лактите са
на височината на раменния пояс – сн.1. Кракът, с който правим полукръгове пред/зад другия
крак и в страни, не допира земята – сн.2, 3, 4, 5, 6, 7 /тук е даден пример с десния крак
напред/. ШЕСТО УПРАЖНЕНИЕ
ФОРМУЛА: „Ще ходя в пътя на Истината.”
При подточка „г”изговаряме мислено формулата: „Господи, ела с Духът си и ме очисти!”При
подточки „ж” изговаряме мислено формулата: „Господи, ела с Духът си и ме благослови.” ,
а при подточка „з”- формулата : „Така да се разнесе Словото на Бога по лицето на цялата
земя.”
ЗА ДИШАНЕТО: Подточка „а” – вдишване, „б” – задържане на въздуха, „в” – издишване, „г”-
вдишване, когато дланите са „от страна на гърдите” за миг задържаме въздуха, „д”-
издишване на „(х)у”и т.н.
ОБЯСНЕНИЕ: Учителят не е дал обяснение за това упражнение.ЗНАЧЕНИЕ: В текстът от брат Б. Боев са дадени двете формули, които се изговарят
мислено по време на изпълнението на упражнението и следния текст за дишането: „При
ставане се прави дълбоко вдишване.”КОМЕНТАР: Всяко от движенията на това упражнение се изпълнява като отброяваме по 6
единици – виж. „Забележка” след описанието на движенията. Когато ръцете са горе, дланите
сочат напред – сн.2. При свалянето на ръцете надолу, дланите сочат надолу, ръцете спират
на височината на гърдите и едновременно имаме приклякане - сн.4. Следват 6 движения на
ръцете към гърдите - сн.5 и сн.6, след миг на задържане на ръцете и въздуха, връщаме
ръцете напред хоризонтално – сн.7, като в крайното положение дланите сочат повече
надолу като на сн.4. Тук се отброяват по 6 единици при всяко вдишване и издишване -
издишването е придружено с издухване на въздуха на „(х)у“, което не е шумно, нито бързо, а
в рамките на отброяваните 6 единици. При разтваряне на ръцете хоризонтално в страни,
също отброяваме 6 единици и имаме задържане на въздуха – сн.8. При следващото
движение, когато трите пръста се допират и се поставят пред устата /не докосват устата/,
лактите остават на височината на раменния пояс – сн.9. Когато обръщаме дланите навън сдъхане на „(х)ъ“ - ръцете се разтварят в страни на височината на раменния пояс и дланите
сочат назад – сн.10. Следва бързо обръщане на дланите напред и т.н. - тези две движения
се изпълняват също по 6 пъти за по 6 единици. Упражнението завършва с
последователното изпълнение на следните движения: изправяне на тялото – дълбоко
вдишване, десния крак се прибира при левия, задържане на въздуха, ръцете се свалят
надолу – издишване.
Веднага след описанията на Шестте гимнастически упражнения имаме следния текст:
„Благодарим Ти, Господи, за великото благо, което си ни дал.
Ти си нашата проявена Любов.“
Хубав завършек, ако вдиганем дясната ръка за поздрав и изкажем мислено или гласно /един
от нас, ако сме в група/ тези благодарствени думи.ГАМАТА С ДВИЖЕНИЯ
Това упражнение е известно сред последователите на Учителя като „Музикалното
упражнение“. То е дадено на 06.03.1942г. пред МОК /Младежки окултен клас/, 21-ва година /
1941-1942/ в беседата „Динамични движения“. Интересното е, че на 04.03.1942г. Учителят
държи беседа пред ООК /Общ окултен клас/ озаглавена „Живот и пеене“, която би било
полезно и в тази връзка да познаваме.
Следва представяне на „Гамата с движения“ от 21 том на МОК - „Двете Божествени
посещения“ - беседи, преиздадени не фототипно, но без промени, както се твърди от
издателя й д-р Вергилий Кръстев.
„Гамата трябва да пеем с движения. /Учителят кляка и като става пее „до” с
издигане ръцете нагоре. Левият крак напред и ръцете успоредно напред – пее „ре”.
Ръцете настрани и десният крак напред – пее „ми”. Левият крак напред и ръцете
пред гърдите една срещу друга – пее „фа”. Десният крак напред, отваряне ръцете
настрани – пее „сол”. Ръцете с допрени пръсти горе, левият крак напред – пее „ла”.
Ръцете горе, но малко отворени, не успоредно – пее „си”. Ръцете долу и десният
крак напред – пее „до”. Изпяхме гамата с движения./”КОМЕНТАР: Преди приклякането се поема дълбоко въздух, а когато сме приклекнали
пръстите на ръцете са изпънати и не допират земята – сн.1. Когато се пее тона „до“ тялото
се изправя и ръцете постепенно се издигат до гърдите – сн.2. Забелязваме, че движението
на краката започва на „ре“ и е с ляв крак напред, а ръцете се движат успоредно напред на
височината на раменния пояс – сн.3. „Ми“ - десен крак напред и ръцете се разтварят в
страни, на височината на раменния пояс с длани напред – сн.4. При „фа“ - ляв крак напред и
ръцете идват пред гърдите – не се опират на гърдите, а са с длани към гърдите и лакти на
височината на раменния пояс – сн.5. „Сол“ - десен крак напред, ръцете се разтварят пак
настрани на височината на раменния пояс и с длани напред – сн.6. При „ла“ - ляв крак
напред и ръцете се издигат горе над главата, като пръстите се допират в остър ъгъл – сн.7.
При „си“ нямаме движение на краката, а ръцете се разтварят малко, неуспоредно – при
изпънати лакти това става лесно и отварянето им е малко повече от положението, когато са
успоредни – сн.8. При „до“ - десен крак напред - прибира се до левия, ръцете се спускат
покрай тялото надолу – движение на обливане – сн.9.
Няма коментари:
Публикуване на коментар