сряда, 11 май 2011 г.

Веганизъм 2

Веганизъм 2

Веганизъм 2

Веганизъм


Веганството или веганизма е начин на хранене, който отхвърля употребата на месо, риба и другите морски животни, яйца и млечни продукти. Етиката на веганите отхвърля използването на животните като пазарен продукт, стока.  Веганите са пълни вегетарианци, които не само се хранят изключително с растителни продукти, но и не използват продукти от животни, или свързани косвено с животни.
 Освен по отношение на храната, веганите не използват изделия от животински произход, продукти, които са тествани на животни, продукти, които са произведени чрез рафиниране с животински продукти.
Тук не става въпрос само за хранене, а за дълбоки убеждения и непристъпни принципи.
Автор на думата веган е британецът Доналд Уотсън, който я образува от английската дума vegetarian, използвайки началото и края на думата. Тази дума започва да се използва официално със създаването на Веган общество/дружество (Vegan Society) на 1 ноември 1944 г. в Лондон, учредител на което е самият Доналд Уотсън.  Веганите си имат и специален Световен ден на веганството – 1 ноември. Основателят на движението става вегетарианец на 14-годишна възраст, на 30 години става веган и доживява до 95 годишна възраст. Умира през 2005 г.
Веганизмът е като разновидност, продължение на индуистката философия за ахимса. Ахимса означава НЕ-насилие във всяка сфера от живота на човек. 
Американската Асоциация по хранене изразява позиция, че веганската диета трябва да бъде добре планирана, както всяка друга диета, за да е безопасна. Тъй като този режим е нискомазнинен, много важно е набавянето на нужното количество мастни киселини от ядки, зехтин, авокадо и пълномаслено соево мляко.
Протеини - доказано е, че растителните продукти могат да осигурят достатъчно количество протеин във всяка възраст. Това са ядки, леща, боб, грах, зърнени култури, соя... Необходимо е тези храни да се комбинират, за да се осигури качественият и количествен набор от аминокиселини, необходим на организма.
Калций - при веганската диета получаването на достатъчно калций не е трудно. Все още съществува въпросът колко точно калций е необходим на един веган. Източници на този микроелемент са зеленчуците с тъмнозелени листа, най-вече грах и броколи. Други източници са бразилски орех, слънчоглед, суров сусам, бадеми, соя, тофу, папая, моркови и карфиол.
Желязо - установено е, че веганите не страдат от железен дефицит, по-голям от този на не-вегетарианците. Източници на желязо са марули, спанак, грах, ядки, киноа, амарант.

сряда, 4 май 2011 г.

Вегански начин на хранене

Веганската диета е доказана, че намалява риска от сърдечно-съдови заболявания и затлъстяване. Както при всяка друга диета е важно да се подсигури баланс между храните.

Това може да се постигне, като се следват следните насоки:

Британското министерство на здравеопазването препоръчват минимум пет порции плодове и зеленчуци да се ядат всеки ден. Включване на най-различни плодове и зеленчуци на цвят,към менюто ни помагат да се осигури необходимият прием на витамини и минерали.

Ограничаване употребата на рафинирани храни, тъй като голяма част от съдържанието на хранителните вещества се губи. Пълнозърнестите храни, от друга страна, са свързани с много ползи за здравето.
Избягвайте хидрогенерирани мазнини, които са много вредни за здравето. Полезни мазнини са тези, които съдържат омега-3, примерно рапичното олио, което на всичко отгоре е и евтино и достъпно.
Използвайте минимално количество сол.


Важно е да се набавят: 

Витамини Б12

Йод

Витамин Д2

Омега 3

вторник, 3 май 2011 г.

Вегански рецепти




“Прясно мляко” от кашу
Сурово кашу се смила на фина паста (с Чопър или кафемелачка). След това се миксира с трапезна вода (количество по желание), фруктоза, канела, ванилия - по желание. Разбива се с пасатор или в шейкър. Полученото “прясно мляко” е растителен продукт и добре се съчетава със зърнени култури, жито, ориз, овесени ядки и др. Може да се използва за приготвяне на домашни сладкиши (да се желира като парфе и др.), за приготвяне на капучино, мляко с какао и т.н.
Ядкова майонеза
Към предварително добре смлени на гладка паста орехи, лющен слънчоглед, сладък бадем, сурово кашу и др. се добавя малко вода до желана гъстота, пасиран чесън по желание, подправки, лимон, диетична сол. Използва се като сос.
Пюре от маслини
Приготвя се от зелени маслини без костилка. Маслините се накисват в студена вода за 2-3 дена, като водата се сменя, до обезсоляването им. Съхраняват се в хладилник, като във водата можем да сложим и парченце лимон с кората. След този период се отцеждат и могат да се пасират. Полученото се овкусява преди консумация с лимон, чесън, диетична сол и подправки. Може да се ползва като овкусител (омазнител) към всички салати и ястия.
Майонеза от ядки и маслини
Зелени маслини без костилки се накисват в студена вода за 4-5 дни, като водата се сменя всеки ден до пълното им обезсоляване. Във водата може да се сложи парченце лимон. След това маслините се отцеждат и пасират. Към полученото пюре се прибавят предварително смлени сурови ядки — орехи, лющен слънчоглед, смлян сусам. Овкусява се по желание с лимон, чесън, диетична сол и подправки. Може да се използва в салати и ястия след термичната им обработка.
Сурово хлебче от покълнали семена
Приготвя се, като първо се покълва жито и/или ръж. Една нощ семената киснат във вода, на другия ден се изплакват и отцеждат, поставят се в порцеланов съд на стайна температура, похлупен с чинийка. Изплакват се 1-2 пъти дневно и отново се отцеждат. Лагеруват около 18 часа според околната температура, докато по върховете на зърната се появи малък поник (до 1 мм). В този стадий са готови за консумация. Леко покълналото жито се смила до получаване на пюре и към него се добавят смлени сурови ядки. По желание - чесън, смляно каркаде или капки лимон. Оформя се оригинално сурово хлебче, което може да се консумира веднага или след изсушаване на 50 градуса във фурната.
Домашни бонбони
Смилат се на кафемелачка (или подходящ за целта уред) сурови ядки: орех, сладък бадем, лешник, сусам и др. Добавят се по желание също и смлени кокосови стърготини. Пасират се пресни (фреш) фурми, след изваждане на костилката (вместо тях могат да се ползват предварително накиснати за 12 часа сушени плодове по избор). Добавят се аромати (ванилия, канела, бадемова есенция, щипка джинджифил и други по избор). Всичко се пасира до получаването на плътна маса. От последната се оформят малки кръгли топчета, които могат да се покрият с кокосови стърготини. Подреждат се в бонбониера и се съхраняват в хладилник до 1 седмица.
Плодов фреш-крем
Пасират се заедно банан и пресни фурми (без костилката); банан и авокадо и др. По желание се добавят аромати (канела, естествена ванилия и др.). 







БАДЕМОВО МЛЯКО

250 гр.бадеми, накиснати във вода поне за 2 часа
750 мл вода
Накиснатите бадемови ядки се изплакват  и се слагат в блендера. Заливат се с водата и се разбиват, докато сместа не стане бяла и всички бадемови ядки се смелят напълно.
Ако блендерът Ви няма нано цедка е добре млякото да се изстиска от останалата смес като се използва тензух. Млякото може да се пие чисто или подсладено с мед. Можете да го използвате като заместител на кравето мляко в сутрешната закуска от мюсли или овесени ядки. Можете да го съхраните в хладилника за 1 или 2 дни (до сега не ми се е налагало да го съхранявам, защото го изпивам на секундата). Останалата ядкова смес може да се използва за сладкиши или други ястия. Аз лично си го бъркам с мюсли, мед, авокадо или банан.
Забележка: Може да се експериментира с количеството на бадемите и водата. Винаги се получава вкусно, особено като се добавят и плодове. Понякога нямам време дори да кисна ядките и пак се получава. Био бадеми има в био или диетичните магазини.
На село съм наблюдавала как баба ми доеше козата Дидка и пяната, която се получава най-отгоре е същата като тази на бадемовото мляко. Какво съвпадение само!
И сега се питам. Ами, ако като малки не ни бяха давали мляко от крава или коза, a само бадемово или сусамово мляко? Дали сега щяхме да искаме да пием само кравето? Дали сме имали право на избор?


ДОМАШЕН ПАСТЕТ ОТ СЛЪНЧОГЛЕД И СУШЕНИ ДОМАТИ

1 чаша накиснати био слънчогледови семки
8-10 изсушени на слънце домати
1/2 лъжица накиснат в масло начукан чесън
малко босилек

Всички съставки се миксират заедно с пасатор и може да се използва директно върху салатени листа, пълнозърнести крекери, хляб с квас и др.
Био слънчогледогледови семки в София могат да се намерят по 2,85 лв за 250 гр. Според разфасовката и марката цената варира между 2,65 до 3,50 лв.



Суров пай с ябълки и кайсия
(без подсладители)
За блата:
накиснати фурми, орехи, какао, кокосово масло, хуск – всичко се смесва в купа и се оформя в кръгла сладкарска форма
По средата се слагат настъргани ябълки, а отгоре киснати кайсии смлени на пюре.
За украса е използвано рожково брашно и орехи.



неделя, 1 май 2011 г.

Веганизъм


Веганвеганство или веганизъм са трите възприети у нас понятия, които характеризират хора с начин на живот, отхвърлящ използването на животински продукти. Веганите са пълни вегетарианци, които не само се хранят изключително с растителни продукти, но и не използват продукти от животни, или свързани косвено с животни.
Веганите изключват от хранителната си диета не само месото, но и рибата, другите морски животни, яйцата и млечните продукти. Освен по отношение на храната, веганите не използват:

История на веганизма 

Автор на думата веган е британецът Доналд Уотсън, който я образува от английската дума vegetarian, използвайки началото и края на думата. Тази дума започва да се използва официално със създаването на Веган общество/дружество (Vegan Society) на 1 ноември 1944 г. в Лондон, учредител на което е самият Доналд Уотсън. Основателят на движението става вегетарианец на 14-годишна възраст, на 30 години става веган и доживява до 95 годишна възраст. Умира през 2005 г.
Веганството, наред с вегетарианството, става популярен начин на живот най-вече в Западна Европа и Америка, където през последните десетилетия на 20 век се открити вегански заведения, ресторанти, пекарни и др., а в Интернет - он-лайн магазини, специализирани за вегански храни. Много и масово използвана е и от някои underground общества. Едно от тях е т.н. Hardcore (тежък, некомерсиален стил музика) Младежи които свързват начина си на живот с това нещо.

неделя, 20 март 2011 г.

Пролетният зов на слънцето

Ухания на нов живот сред нас се носят,
цветята радостно цъфтят,
топлият полъх на любовта сърцата ни прочиства
и спокойствието в нас расте.
И слънцето като майчина милувка,
нежно гали ни и ни зове:
Бъдете като мене топли и щастливи,
греейки за всеки под синьото небе,
дарявайки живот и радост на всичко
що расте!
Не съдете, а обичайте,
така както аз обичам вас!

Дорина



сряда, 2 март 2011 г.

Robin Sharma - 60 TIPS FOR A STUNNINGLY GREAT LIFE


1. Ежедневни упражнения.
2. Бъди благодарен всеки ден.
3. Гледай на своята работа като на плавателен съд.
4. Очаквай най-доброто, но се подготви и за най-лошото.
5. Води си дневник.
6. Прочети „Автобиографията на Бенджамин Франклин”.
7. Направи си седмично разписание.
8. Запомни петте най-важни приоритети в твоя живот.
9. Кажи „не” на съмненията по пътя към целта.
10. Пий много вода.
11. Подобрявай работата си всеки един ден.
12. Намери водач.
13. Наеми треньор.
14. Ставай в 5:00 часа всеки ден.
15. Яж лесносмилаема, простичка храна и по-малко количество.
16. Откривай повече герои.
17. Бъди и ти герой за някой.
18. Усмихвай се на непознати.
19. Бъди най-етичният човек, когото познаваш.
20. Не приемай нищо по-малко от съвършенството.
21. Запази простичките удоволствия от живота.
22. Спестявай 10 % от приходите си всеки месец.
23. Прекарвай време в художествени галерии.
24. Прекарвай време сред природата.
25. Напиши благодарствени писма на тези, които са ти помогнали.
26. Прости на тези, които са те наранили.
27. Не забравяйте, че лидерството е за влияние и въздействие, а не титлата и признанието.
28. Създайте незабравими моменти с тези, които обичате.
29. Имай 5 прекрасни приятели.
30. Бъдете невероятно любезни.
31. Изключете вашия телевизор.
32. Продайте вашия телевизор. J
33. Четете ежедневно.
34. Избягвайте новините.
35. Свържете с това, което сте.
36. Преследвайте мечтите си.
37. Бъдете автентичен.
38. Бъдете страстен.
39. Кажете „Съжалявам”, когато знаете, че е необходимо.
40. Никога не пропускайте момент да поздравите някого.
41. Имайте представа за живота си.
42. Знайте своите силни страни.
43. Съсредоточете се върху доброто, вместо да се противите на недоимъка.
44.  Бъдете чувствителни.
45. Не се предавайте.
46. Изчистете бъркотиите си.
47. Използвайте безукорни думи.
48. Пътувайте повече.
49. Read “As You Think”. – Прочетете …
50. Уважавайте родителите си, отдайте им нужната чест.
51. Поздравявайте любезно таксиметровите шофьори.
52. Бъдете незаменим съотборник.
53.Не пилейте енергията си в критика.
54. Прекарвайте време на планина.
55. Помнете вашите най-важни 5 стойности, ценности.
56. Променете заетостта си, за да имате резултати.
57. Нововъведения и упорство.
58.  Говорете по-малко. Слушайте повече.
59.  Бъдете най-добрият човек, когото познавате.
60. Направете живота си значим.

Robin Sharma

вторник, 18 януари 2011 г.

ПРЕПОРЪКИ ОТ Д-Р. АТАНАС МИХАЙЛОВ

ПРЕПОРЪКИ ОТ Д-Р. АТАНАС МИХАЙЛОВ



За загряване, защото си е студено като се има предвид и вятърът.
Контрастен душ - правят се 6 обливания - по за 30 сек с гореща вода и по за 10 сек. - със студена. Непременно се завършва със студеното обливане.
За тонизиране - петопръстник и бабини зъби. По 1 супена лъжица да се кипне в 1/2 л вода 5 минути и чаят да се запари още 15 минути на загасен котлон. После може да се преццеди и разпредели на 3-4 порции. може да се подслажда (най-добре с мед и да се добавя лимонов сок.
И още един чай - бъзов и липов цвят по 1 супена лъжица и 1/2 суп. лъж. мента. Билките да се запарят в 1/2 л вряла вода 10 минути . Чаят се прецежда и разпределя на 3-4 порции през деня. Добре е да се подслажда с мед и да се добавя лимонов сок. Бъзовият цвят пази от стенокардни пристъпи. Като цяло комбинацията е и имуноукрепваща.
Обещах рецепта за алое с вино, мощен имуномодулатор.
150 г прясно алое (3-5 годишно растение се държи на тъмно и хладно място без да се полива ), почиства се от бодлите и се смила ( счуква ), смесва
се с 250 г мед, 350 мл домашно червено вино и 50 мл етилов спирт - 90 - 95%. Сместа се съхранява на хладно и тъмно място и се прецежда след 7
дни. Взема се 3 Х дневно по 1 чаена лъжичка на гладно.
Ще обърна внимание на сезонните депресии. 
Започват да избуяват и те. Главната билка срещу депресии е жълтият кантарион. Той е добър имуномодулатор, помага и при язви. 2 суп. лъж. билка се запарват 10-15 мин. в 1/2 л вряла вода. Чаят се прецежда и пие на 3-4 порции 30 мин. преди хранене или на гладно. Може да се направи и комбиниран чай. 1 суп. лъж. жълт кантарион, 1/2 суп. лъж. мащерка, 1 чаена лъж. лавандула. Комбинация с/у депресии, за предпазване от бронхит. Приготвянето и пиенето като чай от жълт кантарион.
И чай от бабини зъби и петопръстник - тонизиращи билки, регулират апетита и хормоните. По 1 суп. лъж. да се варят в 500-600 мл вода 5-10 мин. Чаят се прецежда и пие на 3-4 порции.
Системна профилактика - грип:
1. Прополис - 30 г прополис ( пчелен клей ) се разтваря в 100 мл 90 – 95% етилов спирт след предварително нарязване или натрошаване. Приема се 3 Х дневно
по 30 – 40 капки в супена лъжица вода или друга течност. Дозировката за деца : 1 – 2 капки на прием за всяка година живот. Пример: 5 годишно дете приема 3 Х 5 -10 капки дневно.
За профилактика на вирусни заболявания от месец октомври до м. март по 1 доза дневно- 20- 30 капки, при неразположение, грипна епидемия, 3- 4 дози дневно.
Приложен в началото на хрема, блокира я много бързо. 5 капки клеева т-ра се разрежда с 10 мл физиологичен р-р. 5-6 пъти дневно се накапват по 3-4 капки в лявата и дясна ноздра. Но може и по-често, през 1/2 час.
2. Каротин - 2 перли дневно = 10 мг. А най- добре по чаша морковен сок.
3. Витамин С - 1- 2 г дневно. Блокира размножаването на вирусите при добра доза, 1-2 г дневно = 1-2 шумящи таблетки. А най- добре витамин С на прах - 3-4 х 1/4-1/2 чаени лъж. в чаша сок, вода, супа.
Шипков чай. Шипките са много богат източник на вит С. 3 суп. лъж. натрошени шипки се запарват 30-40 мин. в 500-600 мл вряла вода 30-40 мин. После може да се прецеди и се пие както е удобно.
Ако вече се е стигнало до разболяване - една рецепта за бързо излекуване с бързо прочистване. Сутрин на гладно се приема една супена лъжица английска сол с колкото може по-малко вода, примерно 50-70 г. Половин час по-късно започва наливане с димяща вода или чай. Количеството да не е под 2 л за деня. Не се приема храна до дугата сутрин. Това е цялата рецепта. Много е ефикасна.
За белите дробове:
Кромид лук - ( настърган ) и мед в отношение 1:2. Взема се 5 - 10 Х дневно по 1 чаена лъж. при суха кашлица.
Тази рецепта препоръчвам на боледувалите от пневмонии, с хроничен бронхит, бронхиектазии и пр. всяка година в началото на сезона:
Вино - 200 г кромид лук стърган + 100 г мед + 750 мл бяло вино; кисне 4-5 дни, цеди се и се доизтисква в тензух. За един курс 4- 6 бутилки.
Добре е да се погрижим за домашната билкова аптека. Вече са узрели бъзовите плодове. Може да се използват тези от дървовидния бъз и от тревистия. По-силен лечебен ефект има тревистият бъз. Бъзовите плодове мже да се изсушат върху мрежа. После може да се консумират директно по 1-2 чаена лъж. 1,2,3 пъти дневно. Може да се приготви и бъзов сироп. Правилото е да се смесят пресни бъзови плодове със захар в отношение 1:1. Когато захарта се стопи, сиропът се прецежда в чисти стъклени бутилки. Подслаждаме с така приготвения сироп билковите чаеве през зимата. Антоциановите съединения са определящия фактор за имуноукрепващия ефект на бъзовите плодове.
Бъзови листа. Съдържат антипневмоничен фактор. Препоръчвам на хора,чието слабо място са белите дробове. 2 супени лъжици бъзови листа се запарват в 1/2 л вряла вода. Чаят се пие на 3- 4 порции през деня. Може да се подслажда.

Източник: www.lechebnik.net